Методична сторінка

 
Критеріі оцінювання 1 клас 

1 клас

Перевірка сформованості вміння читати в 1 класі здійснюється індивідуально в кінці року.

Сформованість уміння читати в 1 класі оцінюється за такими нормами:

Рівень навчальних досягнень

 

Норми оцінювання навички читання

 

Початковий

Учень читає текст відривними складами, пускаючись багатьох помилок у вимові інтонуванні речень. Швидкість читання 20 слів за хвилину  

Середній

Учень читає текст плавно складами, припус­каючись окремих відхилень у вимові слів та інтонуванні речень. Швидкість читання — 20—24 слова за хвилину  

Достатній

Учень досить вправно читає текст складами і цілими словами, припускаючись незначних відхилень від норми у вимові слів та інтону­ванні речень. Швидкість читання — 25—29 слів за хвилину  

Високий

Учень вправно читає текст цілими словами, чітко вимовляючи їх, дотримується відповідної інтонації. Швидкість читання — ЗО і більше слів за хвилину  

 

IIЗнання про мову й мовлення.мовні уміння й навички

Оцінювання мовних знань і вмінь здійснюється тематично в 3—4 класах двічі на семестр (невеликі за обсягом теми об'єднуються, а великі — перевіря­ються за логічно завершеними частинами).

Для перевірки використовують тести, які склада­ються з 6-ти завдань.

За кожне правильно виконане завдання учень одержує 2 бали.

IIIОцінювання орфографічних і пунктуаційних умінь

Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант, який проводиться 1 раз наприкінці 2 класу та двічі на семестр у 3—4 класах.

Диктант оцінюється однією оцінкою за такими нормами:

Рівень навчальних досягнень

 

Бали

Кількість припустимих помилок

Початковий

1

9 і більше

2

8

3

7

Середній

4

6

5

5

6

4

Достатній

7

3

8

2

9

1

Високий

10

1 не груба помилка або 2—3 виправлення

11

1 охайне виправлення

12

Примітка: не грубими вважаються такі помилки: по­вторення тієї самої літери в слові, поодинокі випадки недо­писування літери в кінці слова (не за правилом), двічі підряд написане те саме слово в реченні.

IVГрафічні навички письма. Техніка письма. Культура оформлення письмових робіт

У 1 класі перевіряються уміння та навички, які викладені у програмі на кінець навчання грамоти.

Контрольна перевірка відбувається один раз на­прикінці навчального року.

Матеріалом для перевірки є списаний друкова­ний текст (невіршований, не діалогічний), за змістом доступний для учнів першого класу, у кількості 15—20 слів.

Рівні сформованості навичок письма визначають за такими нормами.

Рівень навчальних досягнень

Норми

Початковий

Текст списаний, однак читається нелегко. Літери переважно непропорційні, нахил літер різний, зустрічається дзеркальність, друковані літери замість рукописних, поєднання букв відсутнє чи переважає неправильне. Лінійності майже не дотримано. Допускається 4 і більше орфографічних та пунктуаційних помилок

Середній

Списаний текст читається. Однак у формі літер зустрічаються ламані, кутовидні елементи; дуже розтягнуті чи стислі поєднання. Допускається З орфографічні та пунктуаційні помилки

Достатній

Списаний текст легко читається. Літери пере­важно пропорційні, з однаковим нахилом, правильними поєднаннями. Однак є незначні відхилення від норми у формі букв та поєднанні, за яких письмо залишається в цілому чітким. Допускається 2 орфографічні та пунктуаційні помилки

Високий

Списаний текст легко читається. Літери про­порційні, з однаковим нахилом, правильно поєднані. Допускається одне — два незначні відхилення у формі літер чи поєднанні, які візу­ально майже не сприймаються. Немає орфо­графічних та пунктуаційних помилок

 

Діагностика 

Діти з особливими потребами: інтеграція в соціум

Освіта дітей з особливими потребами є важливою соціальною проблемою. Де мають навчатися такі діти: в спеціальних закладах чи у загальноосвітній школі? На це запитання немає однозначної відповіді: перебування у корекційній школі-інтернаті є комфортнішим, хоча й позбавляє учнів можливості повноцінного спілкування зі світом; навчання ж у загальноосвітньому закладі розвиває у них комунікативні навички, що важливо, проте може додати проблем психологічного характеру, бо такий школяр не в змозі опановувати зміст навчальної програми нарівні з іншими. 
Досвідом розв'язання проблеми діляться педагоги Маріуполя, які пропонують здійснювати навчання дитини з особливими потребами у спеціальних класах, створених при загальноосвітній школі, долучати цих школярів до гурткової, факультативної, позакласної роботи спільно з учнями класу-норми. 

 

Гіперактивні діти: як їх зрозуміти і полюбити

Усе частіше непосидючі, неуважні діти отримують від учителя ярлики “гіперактивний”, “невихований”. Проте це зовсім різні проблеми. Зухвалість, зверхність, брак інтересу до навчання часто проявляють абсолютно здорові учні. А от синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ) — це діагноз, поставити який можуть лише лікарі. Допомогти ж таким дітям, сприяти їх безболісній соціальній адаптації мають педагоги у співпраці з батьками. 
Що може стати причиною розладів у роботі нервової системи дитини? Яка корекційна робота потрібна їй? Як зрозуміти і любити такого учня? На ці питання звертаємо сьогодні увагу вчителів, особливо з огляду на те, що діагноз СДУГ ставлять усе частіше. 

Карта інтересів для молодших школярів

Вчитель, скориставшись даною методикою, може отримати первинну інформацію про спрямованість інтересів молодших школярів. Це у свою чергу, дасть можливість об'єктивніше судити про здібності та характер обдарованості дитини.

Щоб отримана інформація була об'єктивна, доцільно провести по даній методиці опит не лише дітей, але й їх батьків. Для цього необхідно заготовити листи відповідей за кількістю учасників. Обстеження можна провести колективно. Інструкції гранично прості і не зажадають великих зусиль для вивчення. Обробити результати можна також протягом короткого часу.

Інструкція для дітей

У правому верхньому кутку аркуша відповідей запишіть свої ім'я і прізвище. Відповіді на питання поміщайте в клітинках. Відповідь на перше питання поміщайте в клітинці під номером 1, відповідь на друге питання в клітинці під номером 2 і так далі Всього 35 питань. Якщо те, про що говориться, вам не подобається, ставте знак «-», якщо подобається – «+», якщо дуже подобається, ставте «+ +».

Інструкція для батьків

Для того, щоб дати вам правильну пораду і конкретні рекомендації для розвитку здібностей вашої дитини, нам потрібно знати його схильності. Вам пропонується 35 питань, подумайте і відповідайте на кожне з них прагнучи не завищувати і не занижувати можливості дитини. Для більшої об'єктивності порівняйте його з іншими дітьми того ж віку.

На бланку відповідей запишіть свої ім'я і прізвище. Відповіді поміщайте в клітинках, номери яких відповідають номерам питань. Якщо те, про що говориться в питанні не подобається (на ваш погляд) дитині, ставте в клітинці - «-»; якщо подобається – «+»; дуже подобається – «+ +». Якщо з якої-небудь причини вам важко відповісти, залиште дану клітинку незаповненою.

Обробка результатів

Питання складені відповідно до умовного ділення схильностей дитини на сім сфер:

1. математика і техніка (1-й стовпчик в аркуші відповідей);

2.  гуманітарна сфера (2-й стовпчик);

3.  художня діяльність;

4. фізкультура і спорт;

5.  комунікативних інтересів;

6.  природа і природознавство;

7. домашніх обов'язків, працю по самообслуговуванню.

Дана методика, окрім діагностичної функції, допоможе у вирішенні і корекційно-педагогічних завдань, отримані результати можуть бути дуже корисні як опорна схема для подальших спостережень за дитиною. З їх допомогою легко зробити розвиток дитини всебічним і гармонійним.

Обробка результатів

Порахуйте кількість плюсів і мінусів по вертикалі (плюс і мінус взаємно скорочуються). Домінування там, де більше плюсів. При підведенні підсумків і особливо при формулюванні виводів слід зробити поправку на об'єктивність випробовуваних. Необхідно враховувати також, що в обдарованої дитини інтереси у всіх сферах можуть бути однаково добре виражені, при цьому в ряду дітей може спостерігатися відсутність схильностей до яких-небудь сфер. В такому випадку слід вести мову про який-небудь певний тип спрямованості інтересів дитини.

Дана методика може активізувати роботу з батьками. Підштовхнути їх до вивчення інтересів і схильностей власних дітей, дати їм можливість, принаймні, задуматися над цією складною проблемою. Інтересним буде також зіставлення відповідей дітей та їх батьків. Це дозволить створити об'єктивнішу картину спрямованості інтересів дитини і виявить зони для коректувальної роботи як з дітьми, так і з їх батьками.

Аркуш     питань

1.       Чи подобається вирішувати логічні завдання і завдання на кмітливість.

2.       Чи подобається слухати або читати самостійно казки, розповіді, повісті.

3.       Чи подобається співати, грати на музичних інструментах.

4.       Чи подобається займатися фізкультурою.

5.       Чи подобається разом з іншими дітьми грати в різні колективні ігри.

6.       Чи подобається слухати або читати розповіді про природу.

7.       Чи подобається робити що-небудь на кухні (мити посуд, допомагати    готувати їжу).

8.       Чи подобається грати з технічним конструктором.

9.       Чи подобається вивчати іноземну мову, цікавитися і користуватися новими незнайомими словами.

10.     Чи подобається самостійно малювати.

11.     Чи подобається грати в спортивні, рухливі ігри.

12.     Чи подобається керувати іграми.

13.     Чи подобається ходити в ліс, на поле, спостерігати за рослинами, тваринами.

14.     Чи подобається ходити в магазин за продуктами.

15.     Чи подобається слухати або читати книги про техніку (машини космічні кораблі).

16.     Чи подобається грати в ігри з відгадуванням слів (назв міст, тварин).

17.     Чи подобається самостійно вигадувати історії, казки, розповіді.

18.     Чи подобається дотримуватися режиму дня, робити зарядку вранці.

19.     Чи подобається розмовляти з новими незнайомими людьми.

20.     Чи подобається доглядати акваріум, рослини, домашніх тварин (кішку, собаку та ін.), птиць, допомагати їм, лікувати їх.

21.     Чи подобається прибирати за собою книги, зошити, іграшки.

22.     Чи подобається конструювати, малювати проекти літаків, кораблів.

23.     Чи подобається знайомиться з історією (відвідувати історичні музеї).

24.     Чи подобається самостійно без спонуки дорослих займатися різними видами художньої творчості.

25.     Чи подобається читати або слухати книги про спорт, дивитися спортивні телепередачі.

26.     Чи подобається пояснювати щось іншим дітям або дорослим людям (переконувати, сперечатися, доводити свою думку).

27.     Чи подобається доглядати домашні рослини.

28.     Чи подобається допомагати дорослим робити прибирання в квартирі (витирати пил, підмітати підлогу і т.д.).

29.     Чи подобається рахувати самостійно, займатися математикою в школі.

30.     Чи подобається знайомитися з суспільними явищами і міжнародними подіями.

31.     Чи подобається брати участь в постановці спектаклів.

32.     Чи подобається займатися спортом в секціях і гуртках.

33.     Чи подобається допомагати іншим людям.

34.     Чи подобається працювати в саду, на городі, вирощувати рослини.

35.     Чи подобається допомагати і самостійно шити, вишивати, прати.

Карта інтересів дитини

Аркуш відповідей

Дата__________.     Прізвище, ім'я_________________

1        2       3        4        5        6        7

8        9       10      11      12      13      14

15      16      17      18      19      20      21

22      23      24      25      26      27      28

29      30      31      32      33      34      35

Висновок

Тест на визначення згуртованості класу

Вам пропонуються вiдомi прислiв`я i приказки, придуманi давно. Пройшло багато часу, змiнились умови життя, змiнились i уявлення людей.Це природньо. Так що деякi твердження можуть здатися вам невiрними. Подумайте добре над приказками i поставте проти них знак "+", якщо ви згiднi з твердженням  чи "-", якщо не згiднi з ним.

Бiднiсть -- не порок.

 

Гуска свинi не товариш.

 

Час -- грошi.

 

Правду казати -- дружбу губити.

 

Горбатого могила виправить.

 

Дають -- бери, б`ють -- тiкай.

 

Двi собаки гризуться -- третя не приставай.

 

Робота не вовк, в лiс не втече.

 

До роботи не поспiшай, вiд роботи не втiкай.

 

Дружба дружбою, а служба службою.

 

Друзi пiзнаються в бiдi.

 

Золото i в багнюцi блищить.

 

Краще синиця в руцi, нiж журавель в небi.

 

Моя хата з краю, нiчого не знаю.

 

Не в грошах щастя.

 

Не в своi сани не сiдай.

 

Не май сто рублiв, а май сто друзiв.

 

Не мiсце краситьь людину, а людина мiсце.

 

Правда у вогнi не горить i в водi не тоне.

 

Правда добре, а щастя -- краще.

 

Простота гiрше злодiйства.

 

Робота дурнiв любить.

 

Ризик -- благородна справа.

 

Риба шукає де глибше, а людина -- де краще.

 

З вовками жити -- по-вовчому вити.

 

Своя сорочка ближче до тiла.

 

Скупiсть -- не дурiсть.

 

Старий друг краще нових двох.

 

Сором не дим, очi не виiсть.

 

З ким поведешся, вiд того наберешся.

 

Рубай дерево по собi.

 

Поганий мир кращий за добру сварку.

 

Навiщо честь мати, як нiде ii взяти.

 

Чуже добро на користь не йде.

 

Яблуко вiд яблунi далеко не вiдкотиться.

 

Вiд роботи добра не наживеш.

 

Закон -- це дишло : куди повернув, туди й вийшло.

 

Всього

 

 Пiдсумок : В рядок "ВСЬОГО" записують максимальне число збiгу думок учнiв.

             Наприклад, якщо в якомусь твердженнi учнi вiдповiли "-" 12 раз,

             а "+" 18 раз, то записують число 18.

             Показник згуртованостi класу тим вищий, чим ближче число до

             максимуму (кiлькостi учнiв у класi)

 

Методика "Четвертий зайвий"

Вербальний тест

Для дітей віком від 5 до 10 років.

Застосовується для визначення здатності до абстрагування, визначення спільних рис.

Методика проведення.

В кожному завданні пропонується чотири слова, три з яких об’єднані смисловим зв’язком, а четверте – зайве.

1.    Стіл, ліжко, підлога, шафа.

2.    Молоко, вершки, сало сметана.

3.    Черевики, чоботи, шнурки, валянки.

4.    Молоток, кліщі, пилка, цвях.

5.    Солодкий, гарячий, гіркий, кислий.

6.    Береза, сосна, дерево, дуб.

7.    Літак, віз, людина, корабель.

8.    Василь, Федір, Семен, Петренко.

9.    Сантиметр, метр, кілограм, кілометр.

10.    Токар, вчитель, лікар, книга.

11.    Глибокий, високий, світлий, низький.

12.    Годинник, барометр, термометр, аероплан.

 

Оцінювання.

Стандартні правильні відповіді:  підлога, сало, шнурки, цвях, гарячий, дерево, людина, Петренко, кілограм, книга, світлий, аероплан.

 

Інтерпретація.

11 – 12 – підвищений рівень здатності до абстрагування у невербальній формі.

8 – 10 – звичайний рівень розвитку.

5 – 7 – дещо знижений рівень розвитку.

0 – 4 – знижений рівень розвитку.